Hoe was het vandaag op school?

Udo Kuijpers

Auteur:

Udo Kuijpers

Agile consultant

Hoe was het op school vandaag?

Wat was jouw antwoord op de vraag ‘Hoe was het op school vandaag?’ Als ik deze vraag aan mijn kinderen stel, krijg ik steevast hetzelfde antwoord “Goed”. Scrum kent een krachtig mechanisme in het ‘continu’ verbeteren, de retrospective.

Hierin kijk je na iedere sprint terug en stel je de volgende vragen: Wat ging er goed? Wat kan er beter? Hoe zitten wij in de wedstrijd?

Door iedere retrospective deze vragen te stellen, wordt deze tot een “hoe was het op school vandaag” vraag gedegradeerd. Teamleden verwachten de vragen, ze worden immers iedere sprint opnieuw gesteld. Wanneer de scrum master zelf niet verder komt dan de ‘hoe was het op school vandaag’ vraag, hoe kan deze het team dan prikkelen om te vertellen wat ze dwars zit? Wie er een compliment verdient? Of waar het nu echt mee afgelopen moet zijn?

Mijn ambitie is om bij één team nooit dezelfde retrospective aan te bieden. Ik start iedere retrospective met een check-in: ‘Hoe hebben wij de afgelopen sprint ervaren?’ Dat gebeurt de ene keer door het team te vragen een vergelijking te maken tussen een weerbericht en je gemoedsgesteldheid, en de andere keer de vergelijking met de ranglijst van de eredivisie en je gemoedsgesteldheid (wat ook weer leuke discussies oplevert, wanneer je deze na het juiste weekend gebruikt). Ook kan je teamleden vragen om de afgelopen sprint te beoordelen met een cijfer op schaal van 1 tot en met 10.

Een dergelijke check-in levert veel op, vaak komen zaken die er echt toe doen dan al op tafel. Door Covid-19 houd ik mijn retrospective nu veelal digitaal (vaak met gebruik van Mural) maar wanneer wij weer naar kantoor kunnen, loont het zich om bijvoorbeeld met je team naar buiten te gaan. Het geeft een andere dynamiek en je doet direct aan teambuilding. Ga bijvoorbeeld buiten voor twee bankjes staan en deponeer 10 stellingen, zo zwart wit mogelijk! ‘Eens’ op het linker bankje, ‘oneens’ op het rechter bankje. De discussies met de bijbehorende argumenten die daaruit voortkomen zullen het team daadwerkelijk verbeteren.

Laat teamleden kiezen uit de verschillende auto’s, de types doen er niet toe. De teamleden zullen de juiste argumenten geven: Waarom die auto? Wat kan er dus beter? Gebruik spreekwoorden, laat teamleden een liedje kiezen wat symbool stond voor de afgelopen sprint. Het team zal geprikkeld worden om na te denken welk liedje waarom symbool stond.

Uiteindelijk is het verstandig om op zijn tijd twee of drie maanden terug te kijken. Waar stonden wij als team? Wat ging er mis? En kijk eens waar wij nu staan!

Dit door de kracht van een variërende retrospective.

Wil je meer weten over hoe wij u kunnen helpen? Neem contact op via onze website of stuur mij een persoonlijk berichtje via LinkedIn.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen?

Heb je een vraag of wil je met ons sparren? Neem gerust contact op met Bart Sparidans. Hij denkt graag met je mee!